dnes je 29.4.2024

Input:

Změny v účetnictví 2024 vyplývající ze zákona o účetnictví

20.3.2024, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 7 minut

1.71 Změny v účetnictví 2024 vyplývající ze zákona o účetnictví

Prof. Ing. Libuše Müllerová, CSc.

Obecná ustanovení zákona o účetnictví

Právní úprava

§ 1 ZoÚ

2021–2023   2024  
Zákon odkazuje na předpisy Evropské unie, které zapracovává a na které navazuje. Dále uvádí účetní jednotky, na které se zákon vztahuje. Stanoví podmínky zajišťování účetních záznamů pro potřeby státu, včetně sestavování účetních výkazů za Českou republiku, které garantuje Ministerstvo financí a spravuje centrální systém účetních informací státu.   Doplňuje se nový odstavec 5 do § 1 ZoÚ, který uvádí, že na stát tvořící evropský hospodářský prostor se pro účely účetnictví hledí jako na členský stát Evropské unie.  

Komentář:

Úvodní ustanovení zákona odkazuje na příslušné předpisy Evropské unie. Doplněné ustanovení uvádí obecné pravidlo týkající se každého státu, který je součást evropského hospodářského prostoru, že se na něj hledí jako na členský stát Evropské unie.

Odkaz na související problematiku:

  • § 23b zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví – Účetní výkazy za Českou republiku

Subjekty veřejného zájmu

Právní úprava

§ 1a ZoÚ – Subjekty veřejného zájmu

2021–2023   2024  
Zákon vyjmenovává účetní jednotky se sídlem v České republice, které se považují za subjekty veřejného zájmu.   Kromě dosud uvedených účetních jednotek považovaných za subjekt veřejného zájmu se doplňuje nová účetní jednotka, kterou je tzv. systémově významný obchodník.  

Komentář:

Dosud se za subjekty veřejného zájmu považovaly a dosud považují účetní jednotky, které obchodují s cennými papíry na finančních trzích EU, dále banky, pojišťovny nebo zajišťovny, penzijní společnosti a zdravotní pojišťovny. Jako další účetní jednotka, která je subjektem veřejného zájmu, se uvádí systémově významný obchodník. Jedná se o obchodníka s cennými papíry – právnickou osobu, která je na základě povolení k činnosti obchodníka s cennými papíry uděleného Českou národní bankou oprávněna poskytovat hlavní investiční služby v souladu se zákonem č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů.

Odkaz na související problematiku:

  • § 1b zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví – Kategorie účetních jednotek

  • Zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu

Vymezení některých pojmů

Právní úprava

§ 1d ZoÚ – Vymezení některých pojmů

2021–2023   2024  
Uvedený § 1d ZoÚ vymezuje základní pojmy, od kterých se vyvíjejí některé povinnosti účetních jednotek. Jedná se o aktiva celkem, roční úhrn čistého obratu (výše výnosů snížená o prodejní slevy) a průměrný počet zaměstnanců.   Nově se definuje čistý obrat, kterým se pro účely účetnictví rozumí výše výnosů z prodeje výrobků a zboží a z poskytování služeb za účetní období.Dále se vkládají tři nové odstavce, které definují čistý obrat pro subjekty veřejného zájmu, pro účetní jednotky, které pro účtování a sestavení účetní závěrky používají mezinárodní účetní standardy upravené právem EU a pro účetní jednotky, u nichž hlavním předmětem činnosti není podnikání.  

Komentář:

Zatímco za původní čistý obrat se v podstatě považovaly veškeré výnosy účetních jednotek snížené pouze o prodejní slevy, nově se pojetí čistého obratu podstatně zužuje jen na výnosy z prodeje výrobků a zboží a z poskytování služeb. Stejně jako dřív se tento čistý obrat vydělí počtem započatých měsíců, po které trvalo účetní období a vynásobí 12. V případě subjektů veřejného zájmu se zákon odkazuje na přílohy k prováděcím vyhláškám a uvádí se součet položek, které se z jejich výkazů zisku a ztráty zahrnují do čistého obratu. U účetních jednotek, které účtují a vykazují podle mezinárodních účetních standardů, se čistým obratem rozumí součet položek, které obsahově odpovídají položkám uvedeným v příloze vyhlášek. V případě účetních jednotek, u nichž hlavním předmětem činnosti není podnikání, se obsah čistého obratu nemění, stejně jako dříve se jím rozumí souhrn všech výnosů za účetní období.

Odkaz na související problematiku:

  • § 1b zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví – Kategorie účetních jednotek

  • Příloha č. 2 vyhlášky č. 501/2002 Sb.

  • Příloha č. 3 vyhlášky č. 503/2002 Sb.

Povinnosti účetní jednotky v souvislosti s účetní závěrkou

Právní úprava

§ 4 odst. 8 ZoÚ

§ 4 odst. 12 ZoÚ

2021–2023   2024  
§ 4 odst. 8 ZoÚ uvádí veškeré povinnosti, které mají účetní jednotky v souvislosti s účetní závěrkou.§ 4 odst. 12 ZoÚ uvádí povinnost vést účetnictví pouze v jednotkách české měny.   Všechny uvedené povinnosti zůstávají. Nově se pouze připojuje na konci písmeno y) uvádějící způsob určení funkční měny a postup při změně měny účetnictví.Zákon umožňuje vést účetnictví i v jiné měně, než je česká měna.  

Komentář:

Účetní jednotky jsou povinny dodržovat při vedení účetnictví zejména směrnou účtovou osnovu, uspořádání a označování položek účetní závěrky a konsolidované účetní závěrky, obsahové vymezení těchto závěrek, účetní metody, podmínky předávání a přebírání účetních záznamů a ostatní podmínky stanovené prováděcími předpisy. Zavedením funkční měny se změnila

Nahrávám...
Nahrávám...