dnes je 26.4.2024

Input:

Elektronická evidence tržeb již od roku 2016?

3.4.2015, Zdroj: Česká daňová správaDoba čtení: 3 minuty

Česká daňová správa uvedla několik základních informací k velmi diskutované otázce, a to k elektronické evidenci tržeb. Ta by měla být pro vybrané podnikatelské subjekty od roku 2016 povinná. Zde jsou odpovědi na některé otázky k této problematice.

Co je projekt elektronické evidence tržeb?

Od začátku roku 2016 bude v České republice postupně spuštěn systém elektronické evidence hotovostních tržeb za prodej zboží a služeb. Elektronická evidence tržeb je moderní systém rychlé komunikace mezi podnikateli a Finanční správou ČR.

Každá hotovostní tržba podnikatele bude v okamžiku zaplacení zaevidována prostřednictvím internetu v centrálním datovém uložišti Finanční správy, a jako potvrzení bude zaslán zpět unikátní kód, který podnikatel uvede na účtenku. Evidovat se budou platby v hotovosti včetně prostředků de facto představujících peníze (žetony, kupony), platby kartou či jiným elektronickým prostředkem a platby stravenkami nebo šeky. Platby převodem z účtu na účet nebo formou inkasa evidenci podléhat nebudou. Existovat budou i řešení pro případ dočasného výpadku internetového spojení či pro vybrané obory zjednodušená evidence v off-line režimu.

Zavedením elektronické evidence tržeb bude případné podvodné jednání podnikatele pro Finanční správu i zákazníka snadno rozpoznatelné. Systém EET umožní efektivněji zacílit kontroly tam, kde se projeví nesrovnalosti, a nezdržovat poctivé podnikatele zbytečnými kontrolami.

Přehled povinných subjektů a harmonogram spuštění systému Elektronické evidence tržeb.

Kdo bude povinen vést elektronickou evidenci tržeb?

Povinné subjekty, kterým bude uložena povinnost evidovat tržby:

  • právnické osoby s podnikatelskou činností
  • podnikající fyzické osoby pokud platí (nebo mají platit) daně v České republice.

Kdy?

Cílem je spustit systém elektronické evidence tržeb (EET) v roce 2016, a to postupně. Souběžně se startem EET navrhujeme snížení DPH u stravovacích služeb z 21% na 15%.

  • 1. vlna - osoby poskytující stravovací a ubytovací služby
  • 2. vlna - osoby podnikající v maloobchodě a velkoobchodě
  • následně - po zvážení a vyhodnocení situace následně postupně dojde k začleňování dalších podnikatelů přijímajících platby v hotovosti.

Jak to funguje?

Technické řešení a způsob fungování Elektronické evidence

Nahrávám...
Nahrávám...